Online groeien? Vroeger floreerde je bedrijf onder meer door mond-tot-mondreclame of een prikkelende advertentie in de krant. Wil je vandaag de dag opvallen in de digitale arena, dan is het slim om online marketing in te zetten. Met deze 12 tips kun jij online groeien, en je concurrenten het nakijken geven.
Wat is online marketing?
Online marketing is de promotie van en reclame voor bedrijven en merken, zowel producten als diensten, op internet. Het doel van online marketing is om klanten aan te trekken, zodat zij jouw producten of diensten (op den duur) afnemen. Dit kan op verschillende manieren en via verschillende kanalen.
Om je een goed beeld te geven van de middelen en mogelijkheden van online marketing, nemen we het ‘Internet Marketing model’ onder de loep. Dit model bestaat, net zoals een boom, uit verschillende taken en vormen een goede basisstrategie voor online groei.
Online groei start met research
Wil je online groeien en ervoor zorgen dat de groei van online verkoop omhoogschiet, dan moet je research doen. Dit is het eerste kopje in het zogeheten Internet Marketing model. Research is de basis van een succesvol, bloeiend bedrijf. Wil je een solide basis neerzetten, dan moet je onder meer onderzoek doen naar je:
- Huidige situatie
- Concurrentie
- Doelgroep
Onderzoek waarom je online wil groeien? Waarom is dat belangrijk voor je onderneming? Het antwoord op die vraag bepaalt alles: de doelgroep, kanalen, jouw verhaal op de website en alle andere onderdelen die jouw bezoekers op je website zien. Wil je weten waaraan goede research moet voldoen? In dit artikel gaan we daar dieper op in.
Online groeien kan niet zonder strategie
Het tweede kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘strategie’. Heb je de basis helder, heb je onderzoek gedaan? Dan moet je een strategie ontwikkelen waarin je jouw doelgroep aanspreekt én laat handelen. In marketingtermen: laat converteren.
De tak ‘strategie’ splitst zich op in:
- Aantrekken
- Betrekken
- Converteren
- Vermenigvuldigen
Als je een goed beeld hebt van wie jouw klanten zijn, weet je ook hoe je hen kunt bereiken en vooral ook kunt betrekken. Dat doe je door in hun huid te kruipen. Hoe je dat doet? Het is slim om hiervoor klantprofielen te creëren.
Zo’n gedetailleerde omschrijving maakt het makkelijker om jouw boodschap af te stemmen op je doelgroep. Het helpt om de juiste kanalen te kiezen. Kanalen waar jouw doelgroep zich écht bevindt. Zo zet je jouw online marketingbudget gerichter in en krijg je meer relevante bezoekers op je website.
Met klantprofielen kun je jouw boodschap afstemmen op je doelgroep
Wat zijn de valkuilen van je doelgroep?
Een omschrijving van je doelgroep geeft een goed beeld van wat er speelt bij jouw klanten. Wat zijn hun interesses en valkuilen? Welke problemen kun jij voor hen oplossen? Waarom hebben ze voor jou gekozen? Met deze inzichten sluit jouw website veel beter aan op de klant die jij het liefst wil helpen.
Een klantprofiel, ook wel ijkpersoon, maakt het makkelijker om je klanten te laten converteren, tot actie over te laten gaan. Je neemt je klanten als het ware aan de hand mee in het beslissingsproces. Lukt dat, kun je jouw marketingbudget gericht inzetten? Dan kun je opschalen, ofwel vermenigvuldigen. Je kunt onderzoeken hoe je een groter deel van de markt kunt bedienen.
Van strategie naar branding
Online groeien heeft ook te maken met je branding. Dit is het derde kopje in het zogeheten Internet Marketing model. Dit hoofdstuk splitst zich op in drie takken:
- Doel
- Helderheid
- Noodzaak
Online branding omvat veel meer dan van de daken schreeuwen dat jouw bedrijf bestaat. Het is een plan om je te profileren. Dat plan bevat een duidelijk doel, is helder geformuleerd en speelt in op noodzaak. Je wil jouw doelgroep duidelijk maken waarom zij jouw product of dienst nodig heeft.
Verleid je klant met content
Het vierde kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘content’. Content mag niet ontbreken in jouw strategie en moet aan deze drie punten voldoen:
- Relevant(ie)
- Meerwaarde
- Helder en overzichtelijk
Wil je online groeien en ervoor zorgen dat de groei van online aankopen verbetert? Je website is hierin een onmisbaar hulpmiddel. Dat betekent wel dat er op je website relevante content moet staan. Zorg dat je meerwaarde biedt.
Dit vraagt om een gedegen onderzoek van je doelgroep en een effectieve contentmarketingstrategie. Die bezoeker die binnenkomt voor een blog, moet je een relevante vervolgactie bieden. Zoals het downloaden van een brochure, het bekijken van een video of meer informatie over een dienst die jij aanbiedt.
Communiceer jouw toegevoegde waarde consistent in al je communicatie-uitingen
Is jouw toegevoegde waarde helder?
Met content kun je bestaande en potentiële klanten waardevolle en relevante inhoud bieden om hen te helpen hun pijnpunten op te lossen. Heb je jouw toegevoegde waarde helder? Weet je hoe je jouw klanten kunt helpen? Zorg er dan voor dat je duidelijk en consistent communiceert. In alles wat je naar buiten brengt: in je advertenties, e-mails, op je bedrijfswagens en natuurlijk ook op je website. Zorg voor consistentie in al je uitingen. Jouw toegevoegde waarde onderscheidt je van de massa, en iedereen moet dat weten.
Past jouw design bij je imago?
Het vijfde kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘design’. Wees net als in je contentstrategie consistent in je design. Het is een belangrijk onderdeel van de boodschap die je communiceert. Hier moet jouw design aan voldoen:
- Geloofwaardig
- Bruikbaar
- Flexibel
Het design van een cateraar is anders dan het design van een fysiotherapeut. Dat heeft een reden. Zorg ervoor dat het design overeenkomt met jouw imago. Dat zorgt niet alleen voor een professionele uitstraling, maar zorgt er ook voor dat je geloofwaardig overkomt.
Bovenal moet jouw website gebruiksvriendelijk zijn. Jouw website kan nog zo fancy zijn, maar als het niet functioneel en gebruiksvriendelijk is, klikken mensen weg. De websitebezoeker haakt af. Het is bovendien slim om een design te maken dat praktisch is. Dan hoef je niet over een paar maanden weer opnieuw te beginnen met een ontwerp, omdat het niet naar behoren werkt.
Wil je online groeien? Blijf up-to-date!
Het zesde kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘ontwikkeling’. Wil je online groeien, dan is het niet alleen slim om je design praktisch in te steken, maar ook actueel te houden. Online groeien betekent niet stilstaan, maar blijven ontwikkelen in:
- Waardevolle media
- Responsive
- Web-eisen
- Validatie
Waardevolle media bestaat onder meer uit andere content dan tekst, zoals afbeeldingen en infographics. Het is fijn om hiermee af te wisselen. Zo prikkel je de websitebezoeker. Vraag je wel af hoe relevant een video, afbeelding of infographic is voordat je het plaatst of deelt. Die content moet iets bijdragen.
Prikkel de bezoekers op je website door te variëren in content: het oog wil ook wat
Is jouw website responsive?
Online groeien – van de groei van online verkoop tot vindbaarheid in Google – betekent responsive zijn. Dat wil zeggen dat je website of webshop zich automatisch aanpast naar de breedte van het scherm, en daardoor standaard geschikt is voor mobiel, tablet, laptop, pc, smart tv, enzovoorts.
Daarnaast omvat het hoofdstuk ‘ontwikkeling’ een aantal vereisten, zoals dat een website vindbaar moet zijn in zoekmachines zoals Google en dat een website goed ‘werkbaar’ is, zonder de tussenkomt van specialisten. Wil je er zeker van zijn dat jouw website of webshop werkt zoals het zou moeten werken, onderzoek dat dan vóórdat je live gaat.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent
Het zevende kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘zoekmachine-optimalisatie’. Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. Dat is de Engelse term voor Search Engine Optimization. Je zet SEO in om beter vindbaar te worden. Zo krijg je meer bezoekers via zoekmachines, zoals Google of Bing, op je website.
Zoekmachine-optimalisatie is op te splitsen in:
- Betaalde zoekresultaten
- Onbetaalde zoekresultaten
- Linkbuilding
Betaalde zoekresultaten of adverteren in zoekmachines wordt ook wel SEA genoemd. SEA is de Engelse term voor Search Engine Marketing. Je zet SEA in om direct vindbaar te zijn op specifieke onderwerpen. Het doel van SEA is om op een rendabele manier nieuwe klanten te werven. Dit kunnen tekstadvertenties zijn, maar ook advertenties voor webshops in de vorm van ‘shopping’.
Linkbuilding is niets meer dan mond-tot-mondreclame, maar dan digitaal
Bovenaan in Google komen
Verkeer generen uit onbetaalde zoekresultaten doe je door middel van zoekwoordenonderzoek. Dit is een onderdeel van SEO met als doel: bovenaan in Google komen. Daarvoor heb je een strategie, expertise en tijd nodig. Waar je vroeger nog weg kon komen met wat trefwoorden in de tekst en wat linkjes onderaan je website, is SEO ontwikkeld naar een vorm van wetenschap.
Google kijkt inmiddels naar meer dan tweehonderd unieke factoren om jouw website te ranken. Niet alleen tekst, maar ook de structuur, de code, het gedrag van je bezoekers, de links naar je website en nog veel meer onderdelen wegen mee in de beoordeling van jouw website.
Naast SEO en SEA kun je je zichtbaarheid vergroten met linkbuilding. Dat is een methode om ervoor te zorgen dat er links op andere website naar jouw websites verwijzen. Dat heeft – als je het goed toepast – een positief resultaat op de zoekmachine resultaten.
Kom in contact met je potentiële klant
Het achtste kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘leadgeneratie’. Een lead is een ‘spoor’ naar een potentiële klant. Het genereren hiervan, met als doel om in contact te komen met potentiële klanten, kan op verschillende manieren. Dit kopje ‘vertakt’ in:
- Vermeldingen
- Beoordeling en reviews
Je kunt niet alleen meer verkeer naar je website trekken met SEO en SEA, maar ook met behulp van vermeldingen op de juiste site. Bovendien zijn beoordelingen en reviews van waarde om (meer) potentiële klanten te werven. Beeld je maar eens in: als je een supergoede review leest, is de kans groot dat je geneigd bent om door te klikken naar een product of dienst.
Trek bezoekers naar je site via e-mailmarketing
Het negende kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘e-mailmarketing’. Het is een mooie manier om bezoekers naar je website te trekken. Dit hoofdstuk splitst zich op in:
- Ontvangers
- Opstellen
- Ontwerp
- Meten
Net als in de strategiefase moet je jezelf afvragen wat jouw doel is met e-mailmarketing. Wat wil je bereiken en hoe doe je dat? Stuur je wekelijks een mailing? Of maandelijks? Wil je de ontvanger daarmee op de hoogte brengen van nieuwe producten of heb je een ander doel? Bovendien moet je weten aan wie je het stuurt. Hoe zorg je ervoor dat websitebezoekers zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Of mensen die jouw blogs lezen; hoe verleid je hen om met je in contact te blijven.
Een interessante mail is interessant van kop tot staart
Is jouw mailing boeiend (genoeg)?
En als je eenmaal ‘beet’ hebt, hoe blijf je dan met hen in contact? Zorg ervoor dat, net zoals bij het hoofdstuk ‘Content’ voor dat wát je deelt, relevant is. Stel een mailing op die boeit, en blijft boeien van kop tot staart. Dat doe je onder meer door je tekst prettig leesbaar te maken met witregels, alinea’s en interpunctie.
Heb je een mooi klantenbestand opgebouwd? Meet dan vooral ook wat je verstuurt. Meten is weten, maar vooral ook bijsturen. Zo weet je welke mailing aanslaat, en waarom. Of juist niet.
Creëer betrokkenheid op social media
Het tiende kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘social mediamarketing’. Dat omvat meer dan het delen van ‘leuke’ plaatjes. Het doel van social media marketing is dat jouw volgers zich betrokken gaan voelen bij jouw bedrijf. Dat betekent wederom dat wát je deelt, relevant moet zijn voor jouw doelgroep. Social mediamarketing omvat:
- Content delen
- Sociale netwerken
- Bloggen
- Applicaties
Wil je online groeien en de groei in online aankopen bevorderen, dan kan dat ook met social media. Tenminste, als je het goed toepast. Als je content aanbiedt dat van waarde is voor jouw doelgroep is de kans groot dat jouw volgers het zullen ‘liken’, delen en zullen reageren onder je berichten.
Maak van jouw klanten ambassadeurs: zorg dat ze over je praten op socials
Op welke social mediakanalen ben je actief?
Dat betekent wel dat je waardevolle content plaatst op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Er zijn tal van sociale netwerken, waaronder Facebook, Instagram en LinkedIn. Het ene kanaal is het andere niet, en andersom. Kies strategisch op welk kanaal of op welke kanalen je actief bent.
Het schrijven van blogs kan daar een mooie aanvulling op zijn. Blogs dragen bij aan een betere vindbaarheid in Google. Tenminste, als je het goed doet. Dat wil zeggen dat je zoekwoordonderzoek doet en de resultaten hiervan toepast. Met een blog verbreed je het aantal zoekwoorden waarop jouw bedrijf of dienst gevonden kan worden.
Heb je een mega following? Je kunt er ook voor kiezen om een app(licatie) te gebruiken, zodat je een soort community creëert.
Hoe profileer je jouw bedrijf?
Het elfde kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘public relations’, ofwel PR. Hoe profileer je jouw bedrijf en via welke kanalen? Dit hoofdstuk kun je opsplitsen in:
- Persberichten
- Fora
- Whitepapers
- Artikelen
Het is slim om persberichten in te zetten om meer ruchtbaarheid te geven aan je onderneming. Zorg er dan wel voor dat je iets van nieuwswaarde deelt. Een redactie krijgt tientallen, zo niet honderden, persberichten binnen. Als je niets origineels of relevants te delen hebt, sneuvelt je bericht ongetwijfeld.
Houd vooral fora in de gaten, zodat je weet wat er speelt onder je klanten
Meng je in het gesprek op fora
Fora zijn niet voor alle bedrijven geschikt. Onderzoek daarom of jouw doelgroep op een forum of meerdere actief is. Als dat het geval is, kan het interessant zijn om hierop in te spelen.
Je kunt ook aan je online zichtbaarheid werken met whitepapers. Whitepapers hebben geen commerciële ondertoon, maar bieden ruimte voor diepgang. Net als artikelen. Een artikel over jouw onderneming prikkelt de lezer om zich te verdiepen in jouw product of dienst. Stel je voor: je leest een artikel op een toonaangevend medium over een bedrijf dat je nog niet kende, hoe groot is de kans dan dat je even Google inschakelt?
Meer groei in online verkoop? Tijd voor actie!
Het twaalfde en laatste kopje in het zogeheten Internet Marketing model is ‘online adverteren’. Niets is zo belangrijk als online adverteren. Heb je een website of webshop, dan wil je dat je klanten deze weten te vinden. En als ze je website of webshop gevonden hebben, wil je natuurlijk dat ze actie ondernemen. Je wil resultaten, niet waar? Dat doe je onder meer door:
- Blogs
- Affiliates
- Advertentie netwerken
- Google Adwords
Overweeg je om te bloggen? Doen! Hoe meer relevante onderwerpen jij behandelt op je website, hoe betrouwbaarder en relevanter je website wordt voor zoekmachines. In andere woorden: je site wordt onweerstaanbaar voor zoekmachines. Dat betekent wel dat Google moet begrijpen waar je pagina’s en teksten over gaan.
Gesponsorde content
Heb je weleens gehoord van affiliates? Affiliate marketing beschrijft de samenwerking tussen verkopers en marketeers om een product of dienst te promoten door middel van verwijzingen. De gemakkelijkste manier om dit type marketing te herkennen, is wanneer je iets tegenkomt dat labels bevat zoals ‘gesponsorde post’ of ‘affiliate link’.
Je hebt niet alleen SEO en SEA, maar ook advertentie netwerken. Hierop worden banners getoond. Let op: Google heeft andere advertentie netwerken dan social media, zoals Facebook. Wil je jouw doelgroep bereiken, onderzoek dan waar zij zich bevinden en communiceer de juiste (lees: relevante) boodschap.
Naast advertentie netwerken bestaat Google AdWords, ook wel Google Ads. Hiermee doelen we niet op eerder genoemde advertenties, dus geen tekstadvertenties, banners of shop advertenties, maar video’s. Met dit programma kun je heel gericht advertenties tonen aan websitebezoekers die al eens jouw site hebben bezocht. Bijvoorbeeld: heb je alvast de menukaart van een bekende pizzeria bij jou in de buurt bekijken? De kans is groot dat diezelfde pizzeria je lekker maakt met een videoreclame.
Wat werkt voor jou (niet)?
We begrijpen het: dit Internet Marketing model staat boordevol informatie. Onze tip: probeer vooral aansluiting te vinden bij jouw doelgroep. Dat betekent niet dat je al deze twaalf punten moet toepassen, zeker niet tot in detail. Onderzoek wat voor jou werkt. Hoe specifieker, hoe beter. Wees vooral niet bang om te kiezen!
Vind je het fijn om eens te sparren over dit model? Of wil je weten op welk vlak je steken laat vallen? Neem dan vooral contact met ons op.