Ken je dat gevoel, dat het water je in de mond loopt tijdens een reclamespot? Een paar dagen later rijd je ‘toevallig’ langs die keten om dat ene broodje te proeven. Of naar de supermarkt om dat nieuwe product te testen. Die onweerstaanbaarheid kun je ook met je website creëren.

Je moet de woorden hierboven niet te letterlijk nemen, dat begrijp je. Met dat vette broodje, verfrissende drankje of die tongstrelende salade bedoelen we teksten die te tof zijn om weg te klikken, vacatures die je met je vrienden móét delen of nieuwsbrieven die al je aandacht verdienen.

Jouw website moet jouw bedrijf verkopen. Dat roepen we niet voor niets. Hoe je dat doet, dat leggen we je graag in vijf stappen uit.

  1. Blijf weg van clichés

Heel. ver. weg. Klap maar eens twee, drie of vier websites open – uit dezelfde branche of niet – en pak je bingokaart erbij. Bewust en onbewust apen we elkaar allemaal na. ‘Bekijk ons assortiment’, ‘Maak een afspraak’, ‘Volg ons op Instagram’: je ziet het overal. Jammer. Toch?

Ga los met synoniemen en woordgrappen, dat waarderen de bezoekers op je site. Echt, kijk maar naar het populaire jongetje in de klas, Coolblue. Daar hebben ze het niet over het nieuwe assortiment bekijken, maar over ‘Aandachttrekkers’. Probeer eens andere termen te gebruiken dan ‘nieuwsbrief’, ‘whitepapers’ en ‘abonneren’.

  1. Hoe simpeler, hoe beter

Dat lijkt tegenstrijdig met de tip hierboven, maar we doelen niet op de tekstuele huisstijl van je site. We doelen op de essentie, de kern van je bedrijf. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat je doet, wat je uniek maakt en wat je verkoopt of welke dienst je verleent.

Het hoeft geen kermis te worden op je site, met toeters en bellen. Houd het simpel. Neem je klant mee aan de hand (Hallo menustructuur!). Hoe kunnen klanten contact met je opnemen? Op welk adres ben je te vinden? Samenwerken? Maak het klanten makkelijk met een duidelijke call to action op je site. Is je onze oranje button met ‘Kennismaken‘ al opgevallen?

Bekijk je site als een snelweg met verkeersborden. Boven iedere afslag hangt bewegwijzering. Op je site moet ook duidelijk zijn welke ‘afslag’ je klant neemt. Verkeerd gereden? Zorg dat je klant de hoofdweg, ofwel je hoofdmenu, weer makkelijk terugvindt. Logisch, zou je denken, toch is het in de praktijk vaak anders.

  1. Speel in op emotie

Sommige teksten en beelden spreken je direct aan. Hoe dat komt? Ze spelen in op je gevoel, op emotie. Om nog maar even op het voorbeeld van Coolblue in te gaan: ze willen je aan het lachen maken. Kijk maar:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Alles voor een glimlach (@coolblue)

Je kunt niet alleen inspelen op ‘blijdschap’, natuurlijk. Goede doelen zijn meester in verleiden. Na het zien van een reclame van het Wereld Natuur Fonds (WNF) kom je in actie. Om je portemonnee te trekken of toch maar je afval te scheiden.

  1. Wees consistent

Dat geldt niet alleen voor je website, inspelen op emotie, maar ook voor andere communicatie-uitingen. Hoe groot of klein ook. Van je AdWords-advertenties tot je mailings: zorg dat er één lijn in zit. Dit zorgt voor herkenbaarheid.

  1. Blijf jezelf

We kunnen het niet mooier maken dan het is: blijf jezelf. Je valt direct door de mand als je niet geloofwaardig bent. Dat voelen je klanten. Hoe je dit aantoont, dat je goudeerlijk bent? Transparantie! Wees transparant in productreviews, ook de minder rooskleurige. Of: júíst die.

Dat kan ook op dienstniveau, in de vorm van testimonials. Deel ervaringen van klanten, ook die waarover je een beetje twijfelt. Dit wekt vertrouwen op bij (nieuwe) klanten. Je kunt niet altijd zessen gooien, nietwaar? Dat maakt je mens.

En wat nu als je gewoon de allerbeste bent in je branche? Schreeuw het van de daken. Daar mag je trots op zijn, máár zorg wel dat je het kunt aantonen. Er is een groot verschil tussen jezelf de beste groenteman van Nederland vinden en verkozen worden tot Beste Groenteman van Nederland.

Hulp nodig?

Wil jij jouw website onweerstaanbaar maken? Kunnen wij je een handje helpen? We doen het met liefde. Stuur een mailtje naar info@webvriend.nl of bel naar 0318 – 57 57 25.