Stel, je hebt een bakkerij. Je staat voor dag en dauw op om brood en gebak te bakken. Klanten weten je zaak te vinden, maar ze kopen niks. Ze verlekkeren zich alleen aan alles. Dat is raar, toch? Hetzelfde geldt voor je site. Je wil dat websitebezoekers actie ondernemen. Om iets te kopen, lezen, doen. Met een call to action (CTA) spoor je hen aan. We zetten op een rij waar een CTA aan moet voldoen:

De oplettende lezer zag het al: een call to action kun je afkorten tot CTA. Het is een oproep aan de bezoekers op je site om te handelen. Een CTA is niet altijd een een knop of button, het kan ook een link of (vetgedrukte) tekst.

Voorbeelden van een call-to-actions zijn:

  • Contact opnemen
  • Een afspraak maken
  • Informatie opvragen
  • Een product bestellen
  • Een brochure aanvragen
  • Een whitepaper downloaden
  • Aan verlanglijstje toevoegen
  • Aan winkelmandje toevoegen
Hier moet een goede call to action aan voldoen

‘Bekijk ons werk’ is een voorbeeld van een CTA. Net als ‘Onze methode’.

Hier moet een goede CTA aan voldoen

Een goede CTA zorgt ervoor dat een bezoeker klikt, en weet wat er na het klikken gaat gebeuren. Hier voldoet een goede CTA aan:

  1. Duidelijk doel
  2. De juiste positie
  3. Een contrasterende kleur
  4. Concreet
  5. Beknopt

Duidelijk doel

Op onze site zie je verschillende CTA’s, waaronder ‘Bekijk ons werk’. In een oogwenk moet duidelijk zijn waar de CTA over gaat. Onder de knop ‘Bekijk ons werk’ verwacht je casussen, geen vacatures. Ook geen foto’s van het team. Het doel van de button of tekst moet duidelijk zijn. Zo schep je geen valse verwachtingen.

De juiste positie

Wanneer je onze site bekijkt, springen de CTA’s direct in het oog. Er staat een duidelijk call to action in de balk, naast het menu: ‘Kennismaken’. Deze CTA blijft in beeld wanneer je door de pagina scrollt. De knop is ‘sticky’. Daarnaast staan er CTA’s boven de vouw, zoals we dat in marketingtermen zeggen. ‘De vouw’ betekent niks anders dan het bovenste deel van de pagina.

Een contrasterende kleur

Kies een kleur die opvalt en het liefst afwijkt van je huisstijl. In ons geval is dat oranje. Dit is complementair aan blauw, ofwel: de kleuren blauw en oranje staan lijnrecht tegenover elkaar in een kleurencirkel.

Hier moet een goede call to action aan voldoen‘Kennismaken’ valt op, omdat het een contrasterende kleur is.

Concreet

In het artikel ‘Met deze 5 tips maak je jouw website onweerstaanbaar‘ deelden we het al: het hoeft geen kermis te worden op je site, met toeters en bellen. Houd het simpel. Wees concreet. Wil je dat websitebezoekers een product aan hun winkelmandje toevoegen, zorg dan dat je CTA scherp is.

Geen ‘Winkelmandje’, maar ‘Voeg toe aan winkelmand’. Geen ‘Downloaden’, maar ‘Download whitepaper’. Geen ‘Afspraak’, maar ‘Afspraak maken’. Je ziet het al: een call to action is vaak in de gebiedende wijs (maar dat hoeft niet).

Beknopt

Wees niet alleen concreet, maar ook beknopt. ‘Ik wil dit toevoegen aan mijn verlanglijstje’ kan veel korter: ‘Voeg toe aan mijn verlanglijstje.’ Of ‘Voeg toe aan verlanglijstje.’ Met signaalwoorden, zoals ‘direct’ of ‘vandaag’ wordt de CTA extra krachtig. Kort, maar krachtig. ‘Voeg direct toe aan verlanglijstje’.