Zonder actieve verkoop geen gezond bedrijf, zo eenvoudig is het. De manier waarop we kopen en verkopen is wel behoorlijk aan het veranderen. Waarom zou je anno 2023 in moeten zetten op online marketing? Onze 7 belangrijkste redenen vind je hier!

#1 Digitalisering

De digitalisering van onze maatschappij is niet meer tegen te houden, en als je succesvol wilt zijn als bedrijf, spring je maar best op de trein. Je doelpubliek migreert dus waarschijnlijk ook meer en meer naar digitale kanalen, en het is aan jou om deze trend te volgen en ook een online bedrijf te worden. Je hebt talloze mogelijkheden binnen online marketing om je doelgroep te bereiken via digitale kanalen zoals mailinglijsten, advertenties op sociale netwerken, influencer marketing, enz. Het is belangrijk om je potentiële klanten goed te kunnen inschatten om te kunnen achterhalen welke kanalen het beste geschikt zijn om deze personen te bereiken.

#2 Krijg nieuwe klanten

Je hebt ongetwijfeld doelstellingen met je bedrijf. Vaak is sales de drijvende kracht achter het behalen van dit soort doelstellingen. Zonder sales haal je geen nieuwe klanten binnen en houd je bestaande klanten niet automatisch vast. En sinds marketing over het algemeen in dienst staat van sales, is online marketing een mooi middel om je sales kracht bij te zetten. Ook als je een klein bedrijf hebt.

Door in te zetten op je vindbaarheid online of een lokale advertentiecampagne via social media, werk je aan een extra kanaal voor het genereren van sales.

Online marketing kan je zichtbaarheid enorm vergroten. Dankzij de eerder besproken digitalisering, vind je je klanten steeds vaker online – op social media of aan het surfen op het internet. Dit maakt het een perfecte plek voor jouw bedrijf om zichzelf van z’n beste kant te tonen en zo nieuwe klanten aan te trekken. Zelfs als je reeds een stevig marketing plan hebt binnen je bedrijf, kan online marketing een nieuwe kanaal zijn dat extra touchpoints met de klant binnenhaalt. Zo heeft je klant jouw merk nog vaker en sterker voor ogen gedurende de klantreis, en is de kans natuurlijk groter dat de klant uiteindelijk besluit om voor jouw product te gaan.

Online marketing hoeft dus niet de enige soort marketing te zijn waarop je je toelegt, maar het is zeker een van de meest gebruikte kanalen tegenwoordig. Afhankelijk van de leeftijd van je doelgroep en andere factoren, kan je bepalen welke verhouding tussen “traditionele” marketing en online marketing binnen je bedrijf optimaal is.

#3 Tweerichtingsverkeer

Traditionele marketing is vaak eenrichtingsverkeer, denk maar aan billboards, advertenties of reclame op de televisie. De klant krijgt ze onder ogen, maar kan er geen interactie mee hebben. Met online marketing heb je vaak wel die mogelijkheid. Als je van email gebruik maakt, kan de klant op je mailtje of nieuwsbrief antwoorden. Post je op social media, kan de klant een reactie achterlaten of een berichtje plaatsen. Als je hierop inspeelt en de juiste tools gebruikt, kan je dus de dialoog aangaan met je klant – een kans die je met traditionele marketing niet hebt.

#4 Bereik je doelgroep

Richt je je met je producten of diensten op jonge doelgroepen of juist op de oudere doelgroepen? De een oriënteert zich anders dan de ander, maar beide doelgroepen zijn online te vinden. En het mooie is dat jij kunt kiezen waar je gevonden wilt worden.

#5 Verbeter je concurrentiepositie

Stel je voor. Jouw winkel, werkplaats of kantoor bevindt zich direct naast die van je concurrent. Elke dag lopen potentiële klanten voorbij. Maar ze gaan niet bij jou naar binnen. Ze kiezen voor je buurman. En waarom? Hij is zichtbaar, en jij niet.

Zo is het met veel bedrijven online. Zorg ervoor dat je geen klanten misloopt, door geen website te hebben. Of geen víndbare website te hebben.

Maar, horen we wel eens: ‘Mijn website komt toch tevoorschijn, als je zoekt op mijn bedrijfsnaam?’. Huidige klanten zullen daar ongetwijfeld op zoeken. Maar wil je je klantenbestand vergroten, dan heb je nieuwe bezoekers op je website nodig. Die kennen je bedrijf meestal nog niet. Ze zoeken in plaats daarvan op je product of dienst. Geef de concurrent geen ruim baan, maar zorg dat jouw bedrijf ook te vinden is op zoektermen die voor jou relevant zijn.

#6 Spreid risico’s

Je wilt de waarde en de continuïteit van acquisitie niet verbinden aan één persoon. Valt deze medewerker weg, dan valt het netwerk ook weg. Het helpt om meerdere kanalen open te hebben staan, zeker in tijden van crisis of onzekerheid. Een combinatie van off- en online leads generen is altijd het beste.

#7 Groot voordeel: alles is te meten

Met een offline marketingmiddel is het vaak lastig om exact te meten wat het rendement is uit de investering. Internetmarketing heeft daarom als groot voordeel dat u exact weet wat je per bezoeker betaalt en wat een lead dus uiteindelijk kost. Hierdoor kun je het rendement bepalen en valt van te voren, op basis van statistieken, een juist marketingbudget en advertentiebudget te kiezen. Het gezegde meten = weten, geldt dus zeker voor internetmarketing.

Zie jij het zitten?

Online marketing is altijd interessant. Dat klinkt cliché, maar is echt zo. Het is niet afhankelijk van de markt. Er is online altijd wel vraag naar jouw product of dienst. Is het niet landelijk, dan wel lokaal. Is het niet via Google, dan wel via Pinterest.

Benieuwd hoe wij online marketing organiseren? Bekijk onze methode voor meer info. We spreken je graag!