Je bent eigenaar van een bedrijf. De zaken gaan goed, je hebt een aantal mensen in dienst. Maar de verkoop is nog helemaal van jou afhankelijk. Is online marketing zinvol als je nog een klein bedrijf hebt? Zeker! In dit artikel vertellen we je waarom.
Albert Heijn was 21 jaar toen hij het kleine kruidenierswinkeltje van zijn vader overnam. Nu, ruim honderd jaar later, zijn AH-filialen niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.
Natuurlijk is AH een A-merk, maar ook lokale partijen waarmee wij samenwerken startten klein. Denk aan Relaxury Custom Living en De Rooy Steel Doors uit Veenendaal. Zij stonden op precies hetzelfde kruispunt. En zij kozen ervoor om het wél te doen. En de resultaten mogen er zijn.
Zorg voor een extra verkoopkanaal
Goede kans dat alle verkoop op dit moment via jou gaat. Je haalt je werk uit je netwerk. Je hebt een mooie klantengroep opgebouwd waarmee je een prima omzet neerzet. Maar het staat of valt bij jou. Mocht jou onverhoopt iets overkomen, dan is dit direct een groot risico voor het voortbestaan van je bedrijf.
Met online marketing ontwikkel je vaak al binnen een jaar een extra verkoopkanaal dat voor leads (en klanten) zorgt. Op die manier krijg je naast jouw netwerk ook via je online kanalen nieuw werk binnen. Daarmee dek je een groot risico af.
Wat levert het op?
Dat is natuurlijk de hamvraag. Wat levert online marketing jou op? Vaak wordt online marketing gezien als een soort zwart gat. Er gaat veel geld en tijd in, maar de uitkomsten zijn onduidelijk.
Laat dit je niet meer aanpraten. We zijn steeds beter in staat om het effect van online marketing voor je door te meten. Wat betekent dat concreet?
- Het effect verschilt natuurlijk per bedrijf en per branche. Daarom doen we voordat we met je starten een grondig onderzoek of online marketing voor jou interessant is.
- We meten alle acties van je website-bezoekers. Dus elke aanvraag, elke showroom afspraak, elke verkoop of andere interactie is te meten. Elke maand krijg jij een overzicht wat er bij jou is gebeurd en wat het je dus oplevert.
- We vergelijken je resultaten met vorig jaar. Het verschil is je bewijs welk effect online marketing bij jou heeft.
- Elk kwartaal hebben we een overleg met je wat jij op de zaak merkt van de online marketing die wij voor je uitvoeren. Zo kan jij regelmatig aangeven wat je vindt van de kwaliteit van de aanvragen, de showroom bezoeken of aankopen.
Waarom nu?
Online marketing kan je dus helpen om een bedrijf neer te zetten voor de toekomst. Maar je kan ook nog wel een jaartje wachten.
Of toch niet?
- Sinds 1982 hebben we internet in Nederland. Elke nieuwe generatie groeit op in een tijdperk waar internet net zo logisch is als water uit de kraan. Zoeken we naar jouw dienst of product? We gaan eerst zoeken in Google. Vinden we jou daar vandaag?
- De COVID-pandemie heeft onder andere heel duidelijk gemaakt dat je meerdere kanalen moet hebben voor je verkoop. Moet je showroom op slot? Dan red je de meubelen met een succesvol online verkoopkanaal.
- Je markt is altijd in beweging. Nieuwe, frisse spelers zullen vroeg of laat marktaandeel claimen, of je nu een lokale speler bent of landelijk (of internationaal) levert. Met een succesvol online kanaal verstevig je jouw positie in je markt.
Wat verstaan we onder ‘online marketing’?
Online marketing is een verzamelnaam voor verschillende marketingdiensten die online plaatsvinden, waaronder:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Linkbuilding
- Adverteren in zoekmachines (SEA)
- Adverteren op social media
- Conversie optimalisatie
Twijfel je of online marketing zin heeft voor een bedrijf van jouw formaat? Of met jouw omzet? De kans dat er ook voor jouw bedrijf online kansen liggen, is groot. Daarover kunnen we je meer vertellen in een persoonlijk gesprek.
Zodra jij weet wat je met online wilt behalen, gaan wij voor je aan de slag. Jouw doelstelling bepaalt de aanpak, de strategie en uiteraard het budget.