‘Als ik mijn bedrijfsnaam intik, dan komt mijn concurrent bovenaan te staan.’ We spreken wel eens een verontwaardigde ondernemer met deze boodschap. En dat begrijpen we goed. Het voelt oneerlijk. Iemand die op Google zoekt naar jouw bedrijf, ziet de concurrent erboven. Dat zou niet moeten kunnen, toch? Of mag dat wel? En wat kun je ertegen doen?

Mag een bedrijf adverteren op mijn bedrijfsnaam?

Herken je dat gevoel? Je zoekt naar je eigen bedrijf, en ziet vervolgens de website van de concurrent erboven staan. Misschien is het jou ook wel eens overkomen, dat een concurrent adverteert op jouw bedrijfsnaam. Dan rijst de vraag: mag dat? Het simpele antwoord: ja. Helaas wel.

Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen jouw handelsnaam en jouw merknaam. Adverteren op het eerste mag niet. Daar heb je het ‘alleenrecht’ op. Een ander bedrijf mag wel adverteren op jouw merknaam. Let op: op jouw merknaam. Niet: met jouw merknaam. De concurrent mag jouw merknaam dus als zoekwoord gebruiken, maar niet in de advertentietekst verwerken.

De concurrent mag jouw merknaam dus als zoekwoord gebruiken, maar niet in de advertentietekst verwerken.

Waarom adverteert een bedrijf op mijn merknaam?

Maar waarom zouden ze dat doen? Het hoeft geen opzet te zijn. Als je een algemene merknaam hebt, zoals ‘autolak op maat’, dan kan dat overeenkomen met een zoekterm. Het is ook mogelijk dat een concurrent dit wel met een bepaalde intentie doet. Ga het gesprek hierover eens aan.

Wat kan ik doen als een bedrijf adverteert op mijn merknaam?

Wij adviseren: adverteer altijd op je eigen bedrijfsnaam. Zo ben je zelf zichtbaar met je eigen naam. Met een ‘Branded Google Ads campagne’, zoals dat heet, sta je vrij snel en goedkoop bovenaan. Want jouw advertentie sluit het beste aan bij de zoekterm. Wil je het spelletje meespelen? Dan kun je ook adverteren op de merknaam van jouw concurrent.

Waarom zou ik zelf adverteren op mijn merknaam?

Adverteren op je eigen merknaam vergroot je online zichtbaarheid en naamsbekendheid…

  • … snel – Een Google Ads campagne opzetten is de snelste manier om concurrentie voor te zijn. Een advertentie is zo gemaakt. Het werkt goed voor de korte termijn. Tussentijds werken we aan het verbeteren van jouw organische posities voor de lange termijn.
  • … effectief – Jouw advertentie sluit het beste aan bij de zoekterm. Zoekt iemand op ‘Webvriend’, dan is een advertentie met content over Webvriend, verwijzend naar het domein ‘Webvriend.nl’ het meest relevant. Daar kan een concurrent niet tegenop.
  • … en goedkoop – Jouw advertentie krijgt een hogere kwaliteitsscore, vanwege de redenen hierboven. Dan zijn ook de kosten lager.

Heb jij al inzicht in hoe jouw markt er online uitziet? Hoe jouw concurrenten scoren? Of wil je een branded campagne opzetten? Wij doen graag een concurrentieanalyse voor je en zetten een SEA-campagne op. Je krijgt inzicht in welke kansen je online laat liggen én vergroot je zichtbaarheid. Wanneer beginnen we?