Wil je meer omzet genereren? Daarvoor kun je online marketing goed inzetten. In dit artikel geven we je tips om meer omzet te halen uit bestaande en nieuwe klanten. 

Begin bij bestaande klanten

Meer omzet genereren begint altijd bij je bestaande klanten. Het is veel eenvoudiger om extra omzet bij bestaande klanten te genereren, dan nieuwe klanten te werven. Wat kun je online inzetten om dat voor elkaar te krijgen?

Zet e-mailmarketing in

E-mail blijft razend populair. Het is een snel, persoonlijk en effectief communicatiemiddel. Ook voor marketing doeleinden. Heb je een autogarage? Herinner je klanten eraan dat het tijd is voor een grote beurt. Verkoop je aanhangwagens? Breng klanten op de hoogte van nieuwe occasions. Ontwerp je keukens? Geef tips voor onderhoud en styling. Dit kun je geautomatiseerd doen, via een tool als Mailchimp.

Houd social kanalen up-to-date

Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest: sociale media schiet als paddestoelen uit de grond. Moet je echt op élk kanaal aanwezig zijn? Nee hoor. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Kies voor sociale media waar jouw klanten te vinden zijn. Werk je in de B2B-sector? Zet dan LinkedIn in. Richt jij je op Gen Z? Denk eens na over TikTok. Bied je een inspiratieproduct? Pinterest is the way to go.

Investeer in een CRM-systeem

Customer relationship management is niets anders dan weten wie je relaties zijn. In een CRM-systeem organiseer en beheer je al je contacten. Van klanten tot leveranciers. Breng je een nieuw product uit? Lever je binnenkort een aanvullende dienst? Er zijn vast bestaande klanten die hier baat bij hebben. Door een CRM-systeem in te zetten, weet je wie dit zijn én kun je hen eenvoudig bereiken.

Gebruik een platform als Leadinfo

Wat als je kunt weten welk bedrijf jouw website bezoekt? Dat kan! Een platform als Leadinfo geeft jouw bezoekers een gezicht. Je kunt zien welke bedrijven (en ook klanten) op je website komen en welke pagina’s ze bekijken. Zo kun je ze een gericht aanbod doen. En daarvoor is dat CRM-systeem natuurlijk ook weer handig.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Meer omzet genereren: deze 5 manieren werken

Werf nieuwe klanten

Een tweede spoor dat je altijd moet bewandelen is new business. Zonder nieuwe klanten heb je geen bestaansrecht. Nieuwe klanten vind je via allerlei kanalen, waarbij je netwerk natuurlijk het meest eenvoudig en effectief is. Maar als alles van jouw netwerk afhangt, bouw je niet aan een duurzaam bedrijf. Dus: investeer in een effectief online kanaal.

Zonder nieuwe klanten heb je geen bestaansrecht

Ontwikkel een online strategie voor jouw bedrijf

Een goede strategie geeft richting en kaders. Het is vaak het verschil tussen winst en verlies. Heb je hulp nodig bij het formuleren van een sterke strategie? Wij pakken graag met je door! Wil je meer omzet halen? Verkopen of leads genereren? Samen zorgen we ervoor dat jouw online marketingcampagne winst oplevert. Start niet lukraak met marketingcampagnes, laten we eerst inventariseren hoe jouw online markt eruit ziet. In dit artikel gaan we daarop door.

Daarbij vergeten we ook niet om te kijken naar wat je concurrenten doen. Hoe genereren zij meer omzet met hun website? Hoe zorgen zij ervoor dat klanten hen niet alleen weten te vinden, maar ook aangespoord worden om in actie te komen? Wat valt op? Wat kunnen we doorvoeren (zonder het één-op-één te kopiëren)? We ontleden hun strategie.

Bouw een website die als basis fungeert voor al je online kanalen

Wil je meer omzet genereren? De eerste stap is het aantrekken van de juiste bezoekers. Je kunt nog zo’n fantastisch product of dienst aanbieden, maar als jouw doelgroep je niet weet te vinden, heb je daar niets aan. Investeer in je online naamsbekendheid. Zorg voor een consistente, herkenbare huisstijl die je kunt gebruiken voor al je uitingen online en offline.

Heb je al een bestaande website, neem ‘m dan eens onder de loep. Weet je zeker dat de gebruikerservaring optimaal is? Of vertrouw je daarop omdat je jaren geleden een website hebt laten maken? Met conversie optimalisatie verbeteren we je website. Het doel? Met hetzelfde aantal bezoekers meer online resultaat en daardoor meer omzet behalen.

Blijf optimaliseren en zet in op de lange termijn. Verwacht geen wonderen binnen drie maanden, maar onderschat ook niet wat consistentie op de lange termijn kan opleveren. Onze klanten leveren het bewijs dat dit werkt!

Werk aan goede vindbaarheid (SEO)

Niet alleen een goede website en strategie helpen je om de juiste doelgroep te bereiken – en meer omzet uit bestaande klanten te halen, ook ijzersterke content. Daarvoor zet je marketing in, zoals zoekmachine optimalisatie.

Een andere term voor zoekmachine optimalisatie is SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization en zet je in om beter vindbaar te worden. Zo krijg je meer bezoekers via zoekmachines als Google op je website. (Kanttekening: content is een van de onderdelen van SEO.)

Bied relevante content op elke relevante pagina. Van je homepage tot landingspagina. Van detailpagina tot je contactpagina. Schrijf je die teksten zelf of laat je dat over aan een professionele tekstschrijver? In dit artikel sommen we de voordelen van een professionele tekstschrijver op.

Meer klanten, meer omzet, meer relevante content

Meer leads door aantrekkelijke content

‘Ik kan dat toch prima zelf?’ Het schrijven van overtuigende teksten omvat meer dan een lekker leesbaar stukje kunnen tikken. De teksten op je website moeten er niet alleen voor zorgen dat je bezoekers blijven ‘hangen’, maar ook dat ze in actie komen. Om lid te worden van je nieuwsbrief, een afspraak te maken, een product aan hun digitale winkelmandje toe te voegen of contact met je op te nemen. In marketingtermen: de content op je site moet converteren.

Wil je meer omzet bij bestaande klanten? Of meer omzet met je webshop behalen? Dan is SEO, en het (laten) schrijven van wervende teksten als onderdeel daarvan, verstandig. Let wel, dit moet in harmonie zijn met de rest van je website.

Meer online resultaat door adverteren

Wil je snel betere naamsbekendheid in de regio of landelijk? Zet dan SEA en social advertising in. SEA staat voor Search Engine Advertising en zet je in om direct vindbaar te zijn op specifieke onderwerpen. Het verschil tussen SEO en SEA? Met SEO creëer je organische vindbaarheid in zoekmachines, met SEA betaal je voor het plaatsen van een advertentie in zoekmachines.

Het voordeel van SEA is dat je heel gericht kunt adverteren op zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Bovendien kun je gericht doelgroepen aanspreken, waardoor je (snel) vindbaar wordt op topposities in Google.

Houd grip op je budget

Nog een voordeel van SEA is dat je grip op je budget hebt. Dat is een van de misvattingen over SEA, dat het je klauwen met geld kost. Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Bij zoekmachines kun je een limiet per dag voor je advertenties instellen. Zo houd je de volledige controle over je uitgaven.

Daarnaast heb je inzicht in het effect van je campagnes, waardoor je kunt bijsturen wanneer dat nodig is. SEA is naast SEO een sterke manier om meer omzet te maken.

Natuurlijk kun je ook op social media adverteren: social advertising. Van Facebook tot Pinterest. Het ligt er maar net aan waar jouw doelgroep te vinden is. Focus op het verkrijgen van een publiek, niet alleen extra volgers.

Wil je de mogelijkheden bespreken om meer omzet te genereren met online marketing? Daar zijn wij wel voor te porren. Laat je van je horen?