Wil je meer klanten aantrekken? Online kan jou daarbij helpen! Voor we aan de slag gaan, maken we een plan. Wij duiken in jouw bedrijfsidentiteit, stellen vast wie jouw concurrenten zijn en leren jouw doelgroep kennen. Met deze drie stappen trek jij nieuwe, maar vooral ook de juiste klanten aan! 

Benieuwd wat je kunt verwachten van online? Het is een middel om jouw doel te bereiken. Wij gaan niet lukraak aan de slag met online marketing. Eerst doen we een inventarisatie, we laten zien hoe je ‘online markt’ eruit ziet. Is dat beeld duidelijk? Dan zetten we de volgende stap. Pragmatisch denken, gestuurd door data, noemen we dat. We maken een plan op basis van deze drie stappen:

Wie ben jij als bedrijf?

Hoe je nieuwe klanten aantrekt? Focus niet gelijk op buiten, maar begin eerst binnen. Nieuwe klanten binden zich tenslotte aan jouw bedrijf. Tijd om helder te krijgen wie jij bent.

Wat zijn jouw doelen voor de korte of lange termijn? Welke kernwaarden passen bij jouw bedrijf? Welke plannen zetten jouw ondernemershart in vuur en vlam? Het zijn abstracte termen die je misschien weinig zeggen. Logisch. Daar ben je niet dagelijks mee bezig.

Toch hoeven we niet diep te graven, om te vinden wat jouw toegevoegde waarde is. Het zit al ingebakken in je bedrijf. Het is datgene waar je trots op bent. Hoe je met klanten omgaat. Welke medewerkers je graag of juist niet aanneemt.

We stellen deze vragen:

  • Waarom ben je jouw bedrijf begonnen?
  • Waar wil je staan over één jaar?
  • Waar wil je staan over drie jaar?
  • Welke omzetdoelstellingen heb je voor de korte en lange termijn?
  • Welke kansen zie je voor de korte of lange termijn?

Het antwoord op deze vragen vormt de basis van alles wat je doet. Op deze strategie bouwen wij jouw online marketing. Het geeft jouw bedrijf waarde. Een bedrijf dat betekenis heeft, valt op. Sterker nog, nieuwe klanten verwachten niets minder. De gemiddelde klant kiest voor bedrijven die aansluiten bij zijn idealen. Die iets teruggeven aan de maatschappij. Letterlijk en figuurlijk.

Jouw bedrijfsidentiteit vormt de basis van alles wat je doet

Hoe je dit kunt doen? Doneer een gedeelte van jouw opbrengst aan een goed doel, werk met duurzame materialen of optimaliseer jouw MVO-beleid. Het draait allemaal om de kern. Waar je voor staat en waar je voor gaat. Klanten aantrekken begint daar!

Wie zijn jouw concurrenten?

Heb je net iets nieuws bedacht, heeft een ander hetzelfde idee. Ken je het gevoel? Bedrijven schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Het verschil in aanbod is voor jouw klant lastig te bepalen. Hoe je toch zorgt dat ze voor jou kiezen? Wees jezelf. Er is er maar één zoals jij. Klinkt cliché, maar het werkt!

Blijf dicht bij jezelf. Communiceer jouw kernwaarden. Het trekt meer klanten aan, die overtuigd zijn van hun keuze voor jou. Hun vertrouwen heb je, het is aan jou om dat te bevestigen.

Een concurrentieanalyse

Weten wat jou onderscheidt van de rest? Wij maken een concurrentieanalyse! Inzicht in jouw concurrenten levert waardevolle informatie op. Het loont om eens te kijken hoe anderen het doen.

We stellen deze vragen:

  • Wie zijn jouw concurrenten?
  • Welke producten of diensten bieden zij aan?
  • Welke klanten hebben zij?
  • Welke prijzen berekenen ze door?
  • Hoe bekend zijn ze?
  • Wat doen ze met online marketing?

Het analyseren van jouw concurrenten geeft een goed beeld van de markt, waarin jouw bedrijf zich bevindt. Zo kunnen we daar online beter op inspelen!

Wie is jouw doelgroep?

Als wij vragen: ‘Welke klanten wil je graag aantrekken?’, is het antwoord vaak: ‘Iedereen’. Dat lijkt voordelig, maar levert je uiteindelijk weinig op. Je kent vast wel een klant, die je liever niet zou hebben. Die achteraf gezien niet bij je bedrijf past. Misschien zelfs ontevreden is, omdat verwachtingen uiteen lopen. Dat wil je niet. Voorkom het door een specifieke doelgroep te formuleren. Durf te kiezen.

Durf een specifieke doelgroep te kiezen

Jouw ideale klant

Wie is jouw doelgroep? Samen gaan we op zoek naar jouw ideale klant. We verdiepen ons in hen. Wat kenmerkt hun generatie? Welke liggen hun pijnpunten? Hoe communiceren ze? We leren jouw klanten kennen!

Weten wat hen bezighoudt, helpt ons om jouw product/dienst optimaal te tonen, meer klanten naar jouw website te trekken en relevante content te maken. Misschien gebruik je nu offline content, maar is jouw doelgroep vooral online te vinden. Research maakt het duidelijk!

We stellen deze vragen:

  • Wie is jouw ideale klant?
  • Wat kenmerkt jouw ideale klant?
  • Welke behoefte heeft jouw ideale klant?

Op basis van deze vragen stellen we een klantprofiel samen. Het maakt jouw doelgroep visueel. We gebruiken het als kader voor jouw online marketing. Zo sluit jouw bedrijf aan op de behoefte van de klant. Je zult zien dat je zo meer klanten aantrekt. Niet per se in kwantitatieve, maar vooral in kwalitatieve zin. Een blije klant, is een tevreden ondernemer. Met meer energie, plezier en tijd. Dat is wat je wilt, toch?

Meer klanten aantrekken met online marketing?

Wil jij de komende tijd meer klanten aantrekken? Wij zorgen voor online marketing met resultaat! Jou helpen om online te groeien is ons doel. Dat doen we altijd op basis van een plan. Daar komen jouw bedrijfsidentiteit, concurrenten en doelgroep samen. We doen graag onderzoek naar de beste manier om online nieuwe klanten aan te trekken. Neem gerust contact met ons op!