Vaak krijgen wij de vraag of het een goed idee is om prijzen op je website te plaatsen. Een interessant dilemma, waar geen standaard antwoord op te geven is. Want wie zijn je klanten? Wat is je aanbod? Verkoop jij maatwerk producten? Verander je regelmatig de prijzen?

We helpen je graag op weg om de juiste keuze te maken. Laten we beginnen met het in kaart brengen van de nadelen.

Nadelen

  • Prijzen kunnen afschrikken. Klanten schrijven je direct af, terwijl de prijs en het aanbod misschien wel flexibel zijn;
  • Je concurrenten kunnen je prijzen zien;
  • Veranderen van prijzen gaat minder makkelijk.

Maar het heeft ook echt wel voordelen.

Voordelen

  • Het is voor klanten duidelijk wat ze bij je afnemen tegen welke prijs;
  • De drempel wordt lager om contact met je op te nemen;
  • Het bespaart je veel tijd, want je krijgt minder vragen en discussies over prijzen en je hoeft minder offertes te maken;
  • Je kunt je direct onderscheiden van je concurrenten.

Wat is de waarde

Prijzen zijn gekoppeld aan de waarde van jouw product of dienst. Vermeld er dus altijd bij wat jouw klant krijgt voor die prijs.

Het is ook belangrijk om je te realiseren dat een klant zelf al waarde aan jouw prijs hangt. Wellicht heeft hij de concurrent al een prijs opgevraagd. Waarom ben jij veel goedkoper of juist duurder? Ook hier draait het om de inhoud van je product of dienst. Laat klanten weten waarvoor ze betalen.

Prijzen veranderen

Het verhogen van prijzen gebeurt vaak onder de radar. Zodra je prijzen open en bloot op je website staan, kan het spannend zijn om de prijzen te veranderen. Verander daarom niet alleen de prijzen, maar ook de waarde van het aanbod. Geef een goede reden, zodat dit voor je klant (en jezelf) te rechtvaardigen is.

Concurrentie

Ondernemers vergelijken zichzelf regelmatig met de concurrent. Zo weet je tenslotte wat er in jouw markt gebeurd. Maar bij het tonen van je prijzen op de website willen we je vragen om zo min mogelijk aan je concurrent te denken. Het draait allemaal om de klant. Willen zij de prijzen zien? Schrikt het hen af? Het draait er tenslotte om dan zij koper worden van jouw product of dienst.

De voordelen van online

Vind je het spannen of ongemakkelijk om je prijzen online te zetten? Wat je op je website zet is niet in beton gegoten. Wanneer je toch nog veel vragen of discussies krijgt, zorg dan dat je deze ondervangt door de inhoud van je site weer aan te passen. Zoals je potentiële klanten in een verkoopgesprek overtuigt, zo wil je dat ook online doen.
Wanneer je na het plaatsen van je prijzen minder aanvragen krijgt, hoeft dit ook niet per se slecht te zijn. Klanten die afhaken op jouw prijs, waren in een latere fase waarschijnlijk ook uitgestapt.

Belangrijk is dat jij achter je prijzen blijft staan, omdat je overtuigd bent van de kwaliteit van jouw aanbod. Als je dat op je website weet te vertellen in woord en beeld, dan overtuig je ook jouw klanten.

Hulp nodig bij het schrijven van overtuigende teksten? Of bij het inrichten van een tarievenpagina? Webvriend is jouw antwoord!