Verkoop jij producten aan particulieren in andere EU-landen? Dan is de kans groot dat je vanaf 1 juli 2021 de btw-tarieven voor die transacties moet aanpassen.

Waarom nieuwe regels?

Vanaf 1 juli 2021 betalen particuliere EU-klanten het btw-tarief zoals ze dat gewend zijn in hun eigen land en dus niet meer het tarief zoals dat in Nederland gerekend wordt. Daarnaast komt er een nieuwe Invoerregeling waarmee invoerrechten en bijkomende afhandelingskosten bij aankoop direct aan de klant doorberekend worden. Het voordeel is dat de klant bij aankoop precies weet waar hij aan toe is en het steeds minder uitmaakt uit welke EU-land ze iets bestellen.

“Het idee is dat de klant altijd het btw-tarief uit zijn eigen land betaald.”

Voor welke ondernemer is dit van toepassing?

De nieuwe regelgeving is van toepassing op alle zogenaamde particuliere cross-border transacties. Dus verkoop je aan particuliere klanten in andere EU-landen, dan is dit voor jou van toepassing. In veel gevallen vindt de verkoop plaats via e-commerce (webshop), maar kan bijvoorbeeld ook via telefonische bestellingen. Ook als je je producten verkoopt via platforms zoals Bol.com of Amazon, dan is deze regelgeving van toepassing. In het laatste geval gaat de regelgeving nog een stukje verder (zoals de platformfictie) en worden er eisen gesteld aan die platforms zelf.

“Let op: het is altijd belangrijk om deze en overige regelgeving met je accountant of boekhouder door te spreken, zodat je de juiste (strategische) keuzes kunt maken.”

Ik doe maar weinig verkoop in het buitenland

Als de gezamenlijke jaaromzet in alle andere EU-landen hoger is dan 10.000 (excl vrachtkosten, verzekeringskosten, etc, die apart vermeld staan op de factuur), dan dien je de nieuwe btw-regels toe te passen.

Is de gezamenlijke jaaromzet in alle andere EU-landen lager dan 10.000, dan wordt alle omzet gerekend als omzet in Nederland en worden ook de Nederlandse btw-tarieven gehanteerd voor de verkopen in andere EU-landen.

Voorbeeld:

Omzet NL  Omzet DE  Omzet BE  NL-omzet  EU-omzet  Btw-regel toepassen? 
€ 30.000  € 12.000  € 4.000  € 30.000  € 16.000  Ja 
€ 20.000  € 2.000  € 3.000  € 35.000    Nee 

Waar doe ik aangifte?

Over de Btw die gerekend is over de verkopen in andere EU-landen moet aangifte gedaan worden in de betreffende landen. Dus doe je naast Nederland zowel omzet in België als in Duitsland, dan moet je in die beide landen (en natuurlijk in Nederland) aangifte doen.

In het kader van ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, heeft de belastingdienst de zogenaamde Unieregeling (of het Eénloketsysteem) beschikbaar gesteld. Hiermee is mogelijk om op basis van een gespecificeerde aangifte in Nederland een geautomatiseerde aangifte te doen in de andere EU-landen. Deze Unieregeling is optioneel en mogelijk niet in alle gevallen handig om te gebruiken. Vraag dit na bij je accountant of boekhouder.

Nog meer weten?

Bovenstaande is een vereenvoudigde weergave van de gehele regelgeving. Een poosje geleden heeft de Belastingdienst een webinar gehouden waar ze in 1,5 uur dieper ingaat op de materie en aan de hand van diverse voorbeelden laat zien hoe en wanneer de regelgeving toegepast wordt.

De webinar is terug te kijken via deze link: https://channel.royalcast.com/belastingdienst/#!/belastingdienst/20210420_1

Alle informatie is uiteraard ook op de website van de Belastingdienst terug te vinden: https://www.belastingdienst.nl/e-commerce

Webshop aanpassen of starten?

Als je vanaf 1 juli aan de nieuwe regelgeving moet voldoen, dan zal je webshop ook aangepast moeten worden. Neem contact met ons op, zodat we je hierbij kunnen helpen.

Heb je nog geen webshop, of weten mensen je nog niet te vinden? Neem dan ook gerust eens contact met ons op. We hebben al diverse ondernemers mogen helpen en de gestelde doelen weten te realiseren.