Wat voor kerstcadeau koop je voor je partner dit jaar? Welke wijn past bij dat ene voorgerecht? Het is het laatste waar je in december, als ondernemer, aan denkt. Je agenda is bomvol en je wil je boekjaar afsluiten. Deze vijf acties verdienen jouw aandacht voor het einde van het jaar.
De jaarafsluiting is niet alleen van fiscaal belang, maar het geeft je ook een goed beeld van de stand van zaken. Je zet je winst-en-verliesrekening op nul; zo weet je exact wat je omzet was en hoeveel kosten je hebt gemaakt.
Het jaar afsluiten en met een schone lei beginnen
Vanaf 1 januari doe je de jaarafsluiting van het vorige jaar. Tenzij je in december voor jezelf begonnen bent, dan sluit je het boekjaar af aan het begin van het nieuwe kalenderjaar.
Deze acties verdienen jouw aandacht voor het einde van het jaar, zodat je het nieuwe jaar met een schone lei kan beginnen.
1. Weet wat er speelt in jouw markt
Als je niet weet wat er online gebeurt, weet je ook niet wat relevant kan zijn voor jouw business. Je wil weten hoe je website presteert, hoe je concurrenten zich online gedragen en of er online vraag is naar je diensten of producten. Breng dit in kaart (lees: blijf up-to-date!).
Zijn er ontwikkelingen waarin je je wil verdiepen? Maak hier een to do-lijstje van. Dat betekent niet dat je alles zelf hoeft uit te zoeken en uit te voeren, je kunt ook werk overdragen. Hoe dan ook: online is altijd in beweging. Blijf niet stilstaan!
(Tekst gaat verder onder de foto)
2. Bespreek de resultaten
Doe je al wat met online, evalueer dan het afgelopen jaar. Hoe ging het dit jaar? Wat viel op? Wat werkte goed? En wat niet? Baken de resultaten af en maak ze zo specifiek mogelijk. Breng in kaart welke pagina’s op jouw website goed werden bezocht, en welke niet. Waarom vlogen de bezoekersaantallen door het dak? Kun je dit succes ook doorvertalen naar andere pagina’s?
Je kunt niet alleen naar data kijken, maar ook je klanten om feedback vragen. Wat viel hen op? Hoe gebruiksvriendelijk vinden zij jouw website? Wat schrijven zij in recensies? Evalueer dit en – belangrijker nog – doe er iets mee!
3. Bepaal een doel voor 2022
Wil je online vindbaar zijn in de regio? Wil je ‘iets doen met online’, maar heb je nog geen flauw idee wat? Of wie je daarvoor nodig hebt? Stel een doel op voor volgend jaar en zorg ervoor dat dit realistisch is.
Bijvoorbeeld: als je nog nooit wat met online hebt gedaan, is het een goed doel om in het komende jaar meer duidelijkheid te krijgen op dat vlak. Jouw doel kan dan zijn om een afspraak te maken. Informeer eens wat een online marketingbureau voor jouw business kan betekenen.
Volg jij jouw onderbuikgevoel?
4. Breng in kaart wie je nodig hebt
Heb je geen kennis over een onderwerp, maar voel je dat je er ‘iets’ mee moet doen? Of heb je er simpelweg geen tijd voor? Je kunt personeel aannemen of een partner in de arm nemen om jouw doelen te realiseren.
Tip: volg altijd je onderbuikgevoel! Dat deed Gert van den Berg van skischoenopmaat.nl ook. Skischoenopmaat.nl was een los label van de winkel Van den Berg Sport in Driebergen. Aan het concept was aandacht besteed: er was een logo, een website en er was bekendheid via RTL Snow Magazine. Vooral de bekendheid via TV zorgde voor redelijk wat aanloop in de winkel. Al een paar jaar groeide dat aantal.
Toch had Gert het gevoel dat hij kansen liet liggen, en dat klopte! Door op zijn instinct te vertrouwen genereert zijn website inmiddels tien keer zoveel bezoekers als voordat hij ons benaderde.
(Tekst gaat verder onder de foto)
5. Schuif het niet voor je uit
Ben je erover uit dat je in het nieuwe jaar wil samenwerken met een externe partij? Of personeel wil aannemen? Leg alvast lijntjes, zodat je het jaar met een vliegende start kunt beginnen.
Schuif je ideeën niet te lang voor je uit! Jij weet als geen ander dat je er iets mee wil doen. Ga met minimaal één idee aan de slag het komende jaar. Wil je een marketing bureau inschakelen? De afspraak mag in januari vallen, zolang je die afspraak maar voor nieuwsjaarsdag hebt gemaakt. Wil je personeel aannemen, zet vast een vacature online. Dan kun je in het nieuwe jaar direct een sollicitant uitnodigen.
Het jaar afsluiten als ondernemer
Kun je al deze acties afvinken? Dan is het eindelijk tijd voor ontspanning. Het jaar afsluiten is een tijdrovende klus, je moet flink wat informatie bij elkaar sprokkelen, maar dan kun je eindelijk vooruitblikken in plaats van terug.
Prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar!