Een website is te vergelijken met een kapsel: je moet het bijhouden. Doe je dit niet, dan krijg je een verwilderde haardos. Maar of je voor een opfrisbeurt in de kappersstoel zit of voor een compleet nieuwe coupe, daar zit een groot verschil in. Er zijn vijf signalen om te kijken of je website nog wel zo ‘geknipt’ is. 

✂️ 1. Je website is niet up-to-date

Je kent het wel: je hebt vijftien jaar geleden een keer een website laten ontwerpen, maar je hebt er nooit meer naar omgekeken. De informatie op je website is verouderd, het klopt niet meer. En er staat ook nog een afbeelding van een werknemer die al jaren niet meer in dienst is. Je website is niet up-to-date.

Een website heeft een gemiddelde levensduur van drie tot vijf jaar. Daar kwam ook slaapexpert Sjoerd van ’t Over van Bedding Slaapcomfort achter. Hij schakelde Webvriend in: “Ik nam Bedding vier jaar geleden over. Er was wel een website, maar daar was door de vorige eigenaar nooit wat aan gedaan. Dat vond ik zonde, het is je digitale visitekaartje.” Nu boekt hij met zijn website resultaat om van te dromen.

✂️ 2. Het design kan beter

Niet alleen de inhoud van je website kan verouderd zijn, maar ook het design. Is het huidige ontwerp nog net zo fris als vijf, tien of twintig jaar geleden? Brengt het nog de juiste boodschap over? Is het nog gebruiksvriendelijk?

Steeds meer mensen bezoeken jouw website via hun telefoon of tablet in plaats van een laptop of ‘vaste’ computer. 55% van de wereldwijde online bezoeken komt van mobiel, 43% van desktop en 2% van tablet. Cijfers liegen er niet om: het aandeel mobiel verkeer is groter dan ooit. Jouw website moet responsive zijn om online te groeien.

✂️ 3. De techniek blijft achter

Je website moet niet alleen lekker smoelen en gebruiksvriendelijk zijn, ook de techniek mag niet achterblijven. Er zijn tal van redenen waarom website onderhoud belangrijk is. Een daarvan is om ervoor te zorgen dat jouw website geen doelwit wordt van digitale criminelen.

Er zijn tegenwoordig nieuwere technieken die zorgen voor een betere gebruikerservaring, snellere laadtijd, minder programmeerfouten, waardoor je minder vatbaar bent voor virussen en beveiligingslekken.

✂️ 4. Je bedrijf is gegroeid

Een website is een belangrijk marketinginstrument. Evalueer daarom goed of jouw website nog past bij jouw huidige bedrijfsdoelen en visie. Past jouw digitale visitekaartje nog bij jouw zakelijke vereisten? Of komt je website helemaal niet meer overeen? Zorg dat je website meegroeit met jouw zakelijke stappen.

✂️ 5. Website is niet relevant

Je kunt nog zo’n fantastische website hebben – nog mooier dan de concurrent – maar als jouw website niet relevant is voor binnenkomende bezoekers, haken ze snel af. Hierdoor stijgt je bounce percentage, en dat is geen goed teken.

Zorg ervoor dat jouw website is afgestemd op jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je website gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is een belangrijke bron om verkeer naar je website te krijgen.

Kun jij een of meerdere punten afvinken en wil je daar veranderingen inbrengen? Wij helpen je daar graag bij. Neem contact met ons op om ervoor te zorgen dat jouw website (weer) klanten oplevert.