Sterren, cijfers en opmerkingen. Waardeoordelen zijn belangrijk voor je bedrijf. En je klanten. Sinds 28 mei 2022 is de reviewwetgeving veranderd. Wat betekent dat voor jou als ondernemer? We leggen het je uit.

Als één schaap over de dam is

Van het verkopen van een product of dienst gaat jouw ondernemershart harder kloppen. Toch? Als je achteraf ook nog een positieve review krijgt, dan is dat een mooie bevestiging. Het is altijd fijn om waardering te krijgen voor je werk. Dat niet alleen, het helpt anderen ook om een goed beeld te krijgen van jouw bedrijf.

Reviews zijn bijna een must geworden tegenwoordig. Het geeft vertrouwen en trekt klanten over de streep. Een modern geval van: als één schaap over de dam is, dan volgen er meer. Helaas werkt dat ook sjoemelpraktijken in de hand. Niet álle reviews zijn áltijd betrouwbaar. Sommige zijn nep, andere zijn ingekocht. Reden voor de overheid om in te grijpen.

Nieuwe wetgeving en jouw bedrijf

Vanaf 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels voor reviews. Er is nu officieel een verbod op het plaatsen van nepreviews op je website of sociale media kanalen. Wat betekent dit voor mij? Het is van belang om deze nieuwe regels voor reviews in je achterhoofd te houden:

  • Verwijder niet zomaar negatieve reviews. Of vermeld duidelijk de reden, bijvoorbeeld omdat het onrechtmatig was. Denk aan een review die niet voor jouw bedrijf bestemd was;
  • Plaats geen neppe reviews. Doe jezelf niet voor als een klant, om zo een review te plaatsen over je eigen bedrijf;
  • Geef klanten niet zomaar korting of andere financiële voordelen om een review te plaatsen. Dit moet je bij de review vermelden;
  • Verwijs niet zomaar naar een andere website met reviews over jouw bedrijf. Dat mag alleen als het om een professioneel platform gaat, die gegarandeerd echte reviews plaatst;
  • Geef duidelijk aan wat jouw reviewbeleid is. Hoe voorkom je nepreviews?

Check, check, dubbelcheck

Oke, en nu? Moet ik nu alles drastisch omgooien? Misschien niet. Het is belangrijk om te checken hoe je op dit moment reviews verzamelt. Gaat dat via een extern platform (zoals Trustpilot, Kiyoh of Klantenvertellen)? Dan moeten ook zij zich aan de regels houden. Vermeld hoe ze dat doen en dat je met hen samenwerkt in het reviewbeleid.

Verzamel je zelf reviews of referenties, die je plaatst op je eigen website? Beoordeel dan of de manier waarop je dat doet, voldoet aan de nieuwe reviewwetgeving. Je moet kunnen aantonen dat dit echte reviews zijn, van echte klanten. Hoe je dit kunt doen?

  • Nodig de klant pas na aankoop van een product of dienst uit om een review achter te laten. Of via het aanmaken van een account;
  • Blijf controleren of de reviews die je krijgt, niet nep zijn;
  • Informeer websitebezoekers in het reviewbeleid over de maatregelen die je neemt.

Werk aan de winkel! De nieuwe reviewwetgeving is een serieuze zaak. Maar een eerlijk beeld van je bedrijf ten opzichte van potentiële klanten is dat ook. De moeite waard dus.