Ja, dat kan. Veel ondernemers hebben de behoefte om hun bedrijf alleen lokaal zichtbaar en vindbaar te maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat ze zich richten op lokale klanten of specifieke diensten aanbieden waarvoor ze monteurs in de regio inzetten. Maar hoe pak je dat aan? In deze blog leggen we je uit hoe je lokaal zichtbaar wordt en voorkomt dat je marketingbudget verspild wordt aan klanten buiten je bereik.

Waarom alleen lokaal zichtbaar zijn?

Er zijn tal van redenen waarom een bedrijf ervoor kiest om lokaal zichtbaar te zijn. Sommige bedrijven leveren geen landelijke dekking of bieden specifieke diensten die alleen in een beperkte regio beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die monteurs inzetten voor onderhoud of reparaties. Het is dan logisch om je marketing te richten op klanten in je directe omgeving.

Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je aanvragen krijgt uit regio’s waar je niets aan hebt. Stel je voor dat je bedrijf in Ede is gevestigd, dan wil je niet dat je marketingbudget besteed wordt aan klanten uit Zuid-Limburg of Noord-Friesland. Het goede nieuws is dat veel mensen die online zoeken, specifiek op zoek zijn naar lokale bedrijven. Volgens een onderzoek van Google zoekt maar liefst 70% van de mobiele gebruikers naar een lokale partij.

Hoe zorg je voor lokale zichtbaarheid?

Er zijn verschillende manieren om je bedrijf lokaal zichtbaar en vindbaar te maken. Hieronder bespreken we de meest gebruikte methoden.

1. Google Maps optimaliseren

Naast adverteren is het optimaliseren van je vindbaarheid op Google Maps essentieel. Dit valt onder zoekmachineoptimalisatie (SEO) en helpt je om zichtbaar te worden in de lokale zoekresultaten. Wanneer iemand zoekt naar bijvoorbeeld “bakwagen huren”, herkent Google dit als een lokale zoekopdracht. Het resultaat? Een Google Maps-kaartje met lokale aanbieders.

Wil je hoger in de resultaten in Google maps komen, dan werk je aan de volgende punten.

  1. Verzamel Google Reviews: Klantenrecensies spelen een grote rol in je zichtbaarheid. Hoe meer positieve reviews, hoe groter de kans dat je bovenaan komt te staan.
  2. Optimaliseer je bedrijfsprofiel: Zorg ervoor dat je Google Bedrijfsprofiel volledig is ingevuld met actuele informatie zoals openingstijden, adres en contactgegevens.
  3. Gebruik lokale zoekwoorden: Verwerk relevante zoektermen in je bedrijfsomschrijving.

2. Zet lokale online platformen in

Lokale platformen, zoals websites van ondernemersverenigingen, websites van lokale kranten zoals de Lunterse Krant en platformen als Indebuurt bieden bedrijven vaak de mogelijkheid van een bedrijfsvermelding. Zorg ervoor dat je op alle relevante platformen een vermelding hebt (met link naar je website).

3. Lokaal adverteren

Adverteren is een krachtige manier om je bedrijf lokaal onder de aandacht te brengen. Dit kan zowel via social media als via zoekmachines zoals Google en Bing. Het is mogelijk om je advertenties heel lokaal in te stellen. Social media kanalen bieden adverteerders veel handige middelen om te adverteren. Je kunt lokaal adverteren door een straal om je bedrijf in te stellen van 10 kilometer en alleen binnen die straal advertenties te tonen.

Ook zoekmachines zoals Google en Bing bieden je handige middelen om je advertenties alleen lokaal te vertonen. Zo zorg je ervoor dat je advertentie alleen wordt vertoond aan de mensen die lokaal zoeken.

Met deze aanpak voorkom je dat mensen buiten je werkgebied je advertenties zien, waardoor je marketingbudget efficiënter wordt ingezet.

Waar moet jij beginnen?

Is het mogelijk om alleen lokaal zichtbaar en vindbaar te worden? Absoluut! Door gebruik te maken van lokale advertenties en je vindbaarheid op Google Maps te optimaliseren, zorg je ervoor dat jouw bedrijf zichtbaar wordt voor de juiste doelgroep. Waar jij moet beginnen? Laat je adviseren over welke aanpak het beste bij jouw bedrijf past. Een online marketingbureau helpt je inzicht te krijgen welke stappen jij moet nemen om lokaal succes te behalen.