Op donderdag 13 maart 2025 gingen Guido en Michael, SEO-specialisten bij Webvriend, naar de Kromhouthal in Amsterdam. Het was tijd voor Friends of Search 2025. Friends of Search is al een aantal jaar een toonaangevend congres in de wereld van SEO en PPC. Dit jaar stond er een uitzonderlijke line-up op het programma met een aantal internationale topsprekers.
Sprekers waren onder andere Lily Ray, Wil Reynolds, Jes Scholz en Rand Fishkin. Grote namen in de industrie. Een kort verslag van deze inspirerende dag!
Het bouwen aan je merk
Door alle technologische ontwikkelingen is er een nieuwe manier van zoeken ontstaan. Waar men vroeger eerst direct naar hun behoefte zochten, maken ze nu gebruik van diverse kanalen om zo tot een betrouwbaar merk te komen. Dit wordt ook wel multi-channel search genoemd. Het is een strategie waarbij je niet vertrouwt op slechts één kanaal zoals Google, maar meerdere zoekomgevingen benut.
Naast het optimaliseren van de website, is het dus belangrijk om je als merk te onderscheiden van de rest. Laat zien dat jij de autoriteit bent in jouw vakgebied, en straal dit ook uit in je verschillende online kanalen. Men hecht steeds meer waarde aan ‘branding’. Maak gebruik van LinkedIn, Instagram of TikTok.
Een toekomst met AI
De kanalen die steeds belangrijker worden, zijn de diverse AI-tools zoals ChatGPT. De intentie van het zoeken in ChatGPT is anders ten opzichte van Google. Waar je bij Google kort en krachtig zoekt, maak je bij ChatGPT gebruik van een uitgebreidere prompt. Je schrijft in een aantal zinnen op wat je zoekt, en geeft daarbij je specifieke wensen aan.
Maar volgens onderzoek van Rand Fishkin ontvangt Google 373 keer meer zoekopdrachten dan ChatGPT. Een duidelijk verschil! Google blijft dus de onbetwiste #1! Hoe dat over een paar jaar zal zijn, is nog erg lastig om te voorspellen.
Hoe vertalen we dit bij onze klanten?
Wij denken graag met je mee in het bepalen van jouw marketingmix. Weet jouw doelgroep je te vinden? En waar zouden we deze doelgroep kunnen bereiken? En wat zouden we voor jouw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van AI?
Naast jouw online marketing, denken we dus ook graag mee met het positioneren van jouw merk.