Weet Google jouw website te vinden?

De juiste zoekwoorden gebruiken is één, maar het Google zo gemakkelijk mogelijk maken is twee. Alle online informatie over jouw website (en dus jouw bedrijf) moet up-to-date en zo goed mogelijk gekoppeld zijn. Hoe beter dat is geregeld, des te beter (en sneller) Google jouw website weet te vinden. Maar hoe zorg je daar nu voor?

In dit blog gaan we het hebben over het goed inrichten van je Google account en het juist koppelen van de handige Google producten om een potentiële bezoeker beter te informeren. Des te beter je een bezoeker kunt informeren, des te hoger de waardering van Google.

Een ander voordeel van goed gestructureerde informatie is, dat je ook meer informatie over je bezoekers kunt achterhalen. Je kunt namelijk veel meer weten over je bezoekers waar je zo ‘123’ niet voor hoeft te betalen. Onze visie: maak het Google zo makkelijk mogelijk en zorg dat “de basics” goed zijn. Wat zijn “de basics”? We zullen dat hieronder kort toelichten.

1. Maak één Google account aan voor al je Google producten

We komen het vaak tegen; bedrijven die geen Google account hebben of niet weten wat dat is. In het kort is een Google account een registratie bij Google als persoon/bedrijf door middel van een emailadres. Het beste is om een Google account aan te maken met je bedrijfsmail, bijvoorbeeld ‘info@bedrijfsdomein.nl’ of google@bedrijfsdomein.nl. Aan dit account kan je dan alle Google producten koppelen.

2. Claim je vermelding bij ‘Mijn Bedrijf’ van Google

Een van de belangrijkste Google producten voor je bedrijf is Google Mijn Bedrijf, met dit product registreer je jouw bedrijfsgegevens bij Google. In onze ogen is dit een essentieel onderdeel om goed vindbaar te zijn in Google. Voor de meeste bedrijven heeft Google deze pagina al “automatisch” aangemaakt. Het is dan belangrijk om je bedrijf te ‘claimen’ of je aan te melden bij Mijn Bedrijf. Jouw vermelding op Mijn Bedrijf moet je dan verifiëren met een code, die Google aan je doorbelt of per post opstuurt.

Waarom deze vermelding?

De vermelding op Google Mijn Bedrijf is belangrijk voor je bedrijf, omdat Google dan meteen alle juiste informatie aan de bezoeker kan laten zien. Voor mobiel zoekverkeer wordt dat ook steeds belangrijker. Als je bijvoorbeeld zoekt op “Bedrijfsnaam”, dan kan je als bezoeker meteen al bellen of navigeren. Zie hier links een voorbeeld van één van onze klanten:

3. Maak een Google Plus account aan

Bij het aanmaken of claimen van Google Mijn Bedrijf zal Google automatisch een Google Plus pagina voor je bedrijf aanmaken. Google Plus is de “tegenhanger” van Facebook, je kunt hier namelijk berichten posten over je bedrijf, producten en diensten. In de basis hebben veel functionaliteiten iets weg van wat Facebook ook heeft.

In Nederland is Google plus minderbekend als in Amerika. Wat niet onderschat moet worden is dat de berichten die je plaatst op Google Plus (mits je dat goed doet) bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website of webshop. Het is belangrijk dat je berichten dan ook verwijzen naar je website of webshop.

4. Maak een YouTube bedrijfskanaal

Indien je een bedrijfsfilm of productvideo’s hebt, is het verstandig om deze te importeren in YouTube en in te laden in je website. Je kunt aan deze video’s allemaal zoekwoorden en omschrijving toevoegen welke bijdragen aan een betere en bredere vindbaarheid.

5. Maak een Google Analytics account aan

Voor veel bedrijven is dit product onmisbaar om meer inzicht te krijgen in typen bezoekers en wat ze bekijken op de website of webshop. Met dit product kan je ontzettend veel te weten komen van de bezoekers op jouw website. Het is wel van belang dat je duidelijke doelen aanmaakt In Google Analytics, om te kunnen beoordelen wat de resultaten van de website of webshop zijn. Een voorbeeld van een doel kan zijn: een ingevuld offerte- of contactformulier of het aanklikken van een e-mailadres of telefoonnummer. Daarnaast is het ook belangrijk dat je Google Analytics koppelt aan je eigen YouTube kanaal, Mijn Bedrijf en Search Console.

6. Google Search Console instellen

Sinds enige tijd heeft Google de naam van dit product gewijzigd naar Search Console, voorheen heette dit Webmaster Tools. Met deze tool geeft Google aan welke zaken goed zijn aan je website en welke problemen je zal moeten oplossen om beter vindbaar te zijn in de zoekmachine.

Sinds korte tijd kan je ook bekijken op welke zoektermen je website vindbaar is. Je kan zien hoe vaak zoekwoorden zijn vertoont en aangeklikt (Click Trough Rate) en je kan zien op welke positie je website staat per zoekterm. Samen met Google Analytics zijn deze twee tools onmisbaar om meer inzicht te krijgen voor de resulaten van jou website of website.

Geen kennis of tijd? Webvriend helpt je op weg!

Heb je nu geen tijd om deze zaken te regelen of ontbreekt het je aan de kennis? Geen probleem. Wij helpen je op weg door alle “basics” voor je in te stellen en je te wijzen op eventuele verbeterpunten van je website. We helpen je namelijk graag op web om beter vindbaar te zijn in Google.

Bekijk ook onze andere blogs

Jurgen Boers